Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Terug

Dit kan toch niet

a dijk

08-07-2009 | 01:35

Hallo, ik heb het volgende probleem met een telefoon aanbieder uit het buitenland (duitsland).

We zijn vorig jaar April vertrokken uit duitsland en weer in Nederland gaan wonen, nu kreeg ik tot mijn verbazing een afrekening van mijn telefoon aanbieder aangezien ik nog een rest bedrag moest betalen op mijn overeenkomst die ik was aangegaan.

 

Ze zeggen dat ik mijn contract die afgelopen was heb verlengd en dat ik dus een bedrag van bijna 400 euro moet betalen.

Heb hun aangegeven nooit mijn contract te hebben verlengd en gevraagd om mij een ondertekend exemplaar te sturen, het tijdstip waarop de verlenging zou hebben plaats gevonden was op een periode dat we al een nieuwe woning in Nederland hadden gekocht en de woning in Duitsland al te koop stond, dus het zou wel heel stom zijn om een nieuw contract aan te gaan. Verder heb ik hun gevraagd na veel over en weer communicatie dat ze me dan de diensten maar moeten leveren in Nederland, dit was natuurlijk niet mogelijk. Heb eerst alles uit de doeken gedaan bij een duits incasso buro en die heeft het doorgegeven aan een buro in Nederland, nooit iets van vernomen en nu in een keer een telefoontje of ik even wil betalen anders volgen er andere stappen. Heb ze aangegeven om maar voor het gerecht te gaan aangezien ik van mening ben dat ik dit zal winnen. Wn wel om de volgende redenen. Wr is geen contract die is ondertekend, ze hebben mij alleen een standaard brief gestuurd, ze kunnen niet leveren in Nederland dus leverplicht is er niet. Sta ik een beetje in mijn recht of zijn er nog wat addertjes. Graag een reactie.


  

2 Antwoorden

Antwoord van Lingewaard incasso
02-08-2009 | 19:13

Uiteraard werkt het hetzelfde als in Nederland conform de algemene voorwaarden. Wanneer u echter verhuisd bent u ook verplicht dit door te geven aan de provider. Het zal een stilzwijgend contract zijn welke zonder tussenkomst van u worden verlengd. U zult aangetekend op moeten zeggen en dan afwachten of ze zo coulant willen zijn het contract te beeindigen. Aangezien er via het EU concept geincasserd zal worden zal het een moeilijke zaak voor u worden. Met vriendelijke groet, H. Janssen


Antwoord van Lingewaard incasso
14-10-2009 | 11:36

Wij zij het eens met collega Janssen. Bij het aangaan van uw abonnement bent u akkoord gegaan met de algemene voorwaarden van het telecom bedrijf. Vooral met mobiele telefonie is het vaak zo dat een contract na eind datum niet automatisch beeindigd wordt, maar stilzwijgend verlengd wordt. Indien u niet nadrukkelijk en schriftelijk heeft opgezegd, is er dus geen reden voor het telecom bedrijf uw contract te beëindigen en blijft u dus verplicht de abonnementskosten te betalen.

In Nederland is de wet sinds 1 juli zo aangepast dat de niet-zakelijke consument na een contracts periode van 12 maanden per maand kan opzeggen. Wij durven niet te stellen hoe de wet op dit moment in Duitsland is geregeld. Let wel: Er dient dan nog steeds schriftelijk te worden opgezegd.

Indien u schriftelijk nooit heeft opgezegd ziet het er niet zo goed uit. Een verhuizing (binnen hetzelfde land, of buitenland) ontslaat u niet van uw betalingsverplichting noch van aangegane abonnementen en de daarbij behorende algemene voorwaarden. indien u nog niet schriftelijk heeft opgezegd dient u dit alsnog zo spoedig mogelijk te doen. De kans bestaat dat het telecom bedrijf zich niet coulant opsteld en u alsnog een rekening presenteerd voor de abonnementskosten tot de daadwerkelijke opzegging schriftelijk door hen is ontvangen.

Met vriendelijke groet,
de Alpha Optima Incassogroep